Auto

Elektromobily a podpůrné politiky různých zemí světa

Elektromobily a podpůrné politiky různých zemí světa

Elektromobily a podpůrné politiky různých zemí světa

Klíčová slova: politika podpory elektromobilů, dotace na elektromobily, daňové úlevy pro elektromobily, rozvoj elektromobility, státní pobídky pro elektromobily, podpora ekologických vozidel, elektromobily ve světě, globální elektromobilita, podpora elektromobilů v České republice.


Úvod

Rostoucí počet elektromobilů na světových silnicích není jen důsledkem technologického pokroku, ale také výsledkem rozsáhlých státních pobídek a politických opatření, která mají za cíl podpořit přechod k ekologické a udržitelné dopravě. Tento článek se zaměří na politiku podpory elektromobilů v různých zemích světa, včetně dotací, daňových úlev a investic do rozvoje infrastruktury. Porovnáme také přístupy jednotlivých států a jejich vliv na rozvoj elektromobility.

1. Evropa: Lídři v podpoře elektromobility

Norsko: Průkopník v elektromobilitě

Norsko je často považováno za největšího lídra v podpoře elektromobility. Díky rozsáhlým dotacím, daňovým úlevám a osvobození od mýtného a daní se elektromobily staly dominantními na norských silnicích. Již v roce 2021 bylo více než 54 % všech prodaných automobilů v Norsku plně elektrických. Kromě toho mají řidiči elektromobilů v Norsku přístup k bezplatnému parkování, možnosti využívání pruhů pro autobusy a osvobození od DPH při nákupu elektromobilů.

Norsko také silně investuje do rozvoje nabíjecí infrastruktury, aby zajistilo, že každé elektrické vozidlo bude mít snadný přístup k dobíjecím stanicím, a to i v odlehlých oblastech.

Německo: Podpora výroby a spotřeby

Německo, jako jedna z největších automobilových velmocí světa, má za cíl stát se lídrem v elektromobilitě. Německá vláda poskytuje rozsáhlé dotace na nákup elektromobilů, které mohou dosáhnout až 9 000 eur, v závislosti na ceně vozidla. Kromě toho Německo investuje miliardy eur do vývoje technologií pro elektromobily, včetně baterií a autonomního řízení.

Německo také silně podporuje rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury. Cílem vlády je mít do roku 2030 po celé zemi více než milion nabíjecích stanic. Tyto kroky mají přispět k dosažení cíle, kterým je kompletní elektrifikace dopravy do roku 2050.

Francie: Přechod na čistou energii

Francie má podobně jako Německo rozsáhlé programy na podporu elektromobilů. Francouzská vláda poskytuje dotace na nákup elektromobilů až do výše 7 000 eur a nabízí další finanční pobídky na výměnu starých spalovacích vozidel za ekologičtější alternativy. Kromě toho Francie zavedla politiku tzv. „bonus-malus“, kde ti, kdo si koupí elektromobil, získají bonus, zatímco ti, kdo si pořídí vozidlo s vysokými emisemi, platí navíc tzv. malus.

V rámci plánu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 Francie silně podporuje rozvoj obnovitelných zdrojů energie, které hrají klíčovou roli v napájení elektromobilů.

2. Spojené státy: Různé přístupy podle států

Federální pobídky a státní iniciativy

V USA existuje federální daňový kredit až do výše 7 500 USD na nákup nového elektromobilu, ale jednotlivé státy mohou nabízet další pobídky. Například Kalifornie, která je lídrem v oblasti elektromobility v USA, nabízí vlastní dotace a výhody pro řidiče elektromobilů, včetně přístupu do pruhů vyhrazených pro vozidla s vysokou obsazeností (HOV lanes).

Kalifornie také přijala plán, který zakazuje prodej nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035. Tento krok má podpořit přechod na elektromobilitu a snížit emise skleníkových plynů. Ostatní státy, jako například New York a Colorado, rovněž poskytují dodatečné pobídky a podporují rozvoj nabíjecí infrastruktury.

3. Čína: Největší trh s elektromobily

Čína je dnes největším světovým trhem pro elektromobily. V rámci svého plánu „Made in China 2025“ má Čína za cíl stát se globálním lídrem ve výrobě elektromobilů a baterií. Čínská vláda nabízí rozsáhlé dotace na nákup elektromobilů a podporuje místní výrobce prostřednictvím státních investic a daňových úlev.

Čína také investuje obrovské prostředky do rozvoje infrastruktury pro elektromobily. V roce 2023 měla Čína největší počet veřejných nabíjecích stanic na světě a tato infrastruktura se neustále rozšiřuje. Kromě toho Čína postupně zavádí přísnější emisní normy, které motivují spotřebitele k nákupu ekologičtějších vozidel.

Elektromobily a podpurne politiky ruznych zemi sveta 2
Elektromobily a podpůrné politiky různých zemí světa

4. Asie a Tichomoří: Rozmanité přístupy

Japonsko: Technologie a vodíkové vozidla

Japonsko sice podporuje rozvoj elektromobilů, ale také silně investuje do výzkumu a vývoje vodíkových palivových článků. Vláda podporuje jak elektromobily, tak vodíkové vozidla a poskytuje dotace na jejich nákup. Japonské automobilky, jako Toyota a Honda, se zaměřují na vývoj obou technologií a vláda má za cíl snížit emise z dopravy na minimum do roku 2050.

Jižní Korea: Ambiciózní cíl

Jižní Korea si klade za cíl stát se významným hráčem na globálním trhu s elektromobily. Vláda nabízí dotace a daňové úlevy pro nákup elektromobilů a podporuje domácí výrobce, jako je Hyundai a Kia, které vyrábějí jak elektromobily, tak baterie. Jižní Korea také silně investuje do vývoje rychlonabíječek a infrastruktury pro elektromobily, přičemž cílem je kompletní elektrifikace do roku 2040.

5. Česká republika: Podpora elektromobility

V České republice se podpora elektromobilů stále vyvíjí. Vláda poskytuje různé dotace na nákup elektromobilů, zejména pro firmy a veřejný sektor, zatímco pro fyzické osoby se zaměřuje především na daňové úlevy. V roce 2021 byly zavedeny pobídky na nákup elektromobilů pro podnikatele, což pomohlo zvýšit zájem o tato vozidla.

Česká republika také investuje do rozvoje nabíjecí infrastruktury, přičemž plánuje zvýšit počet veřejných dobíjecích stanic v příštích letech. Navzdory tomu, že elektromobilita v Česku stále zaostává za západními zeměmi, růstový potenciál je vysoký a očekává se, že rozvoj infrastruktury bude klíčovým faktorem pro její rozšíření.

Závěr

Podpora elektromobilů se liší podle jednotlivých zemí, přičemž každý stát volí jiné strategie a nástroje, aby podpořil rozvoj udržitelné dopravy. Zatímco Norsko a Čína jsou příkladem států s velmi ambiciózními plány a silnou podporou elektromobility, ostatní země, jako Česká republika, se stále nacházejí v raných fázích rozvoje.

Bez ohledu na specifické politiky každého státu je zřejmé, že budoucnost automobilového průmyslu směřuje k elektromobilitě. Rostoucí podpora elektromobilů ve formě dotací, daňových úlev a rozvoje infrastruktury přispívá k tomu, že elektromobily jsou stále dostupnější a atraktivnější volbou pro spotřebitele.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..